Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl

Wbudowane struktury danych… cz. 1

Posted by Darek on Czerwiec 17, 2012

Chyba w każdym języku programowania istnieją byty, które przechowują dane. Przykładowo w języku

c/c++ możemy zapisać 5 do zmiennej a takim sposobem:

Problem pojawia się, gdy dane stają się bardziej skomplikowane, np.

  • lista osób z ocenami powyżej 3.5
  • Imię, nazwisko i data urodzenia
  • Twórcy języków różnie podchodzą do tego problemu. Postaram się tu opisać ciekawsze z nich.

  • C
  • Tablice:

    Oprócz zmiennych mamy tu tablice.
    Przypadek jedno i dwuwymiarowych tablic przechowujących liczby:

    Chcąc utworzyć tablicę o większej ilości wymiarach musimy użyć po prostu większej ilości nawiasów

    kwadratowych. Przy czym nawias najdalej położony od zmiennej jest odpowiedzialny za konkretną zmienną, bliższy za grupę zmiennych itd.

    Zapis do tablicy na początku:

    Lub w czasie działania programu:

    Struktury:

    Można zauważyć, że tablice przechowują jedynie jednakowe dane. Na pomoc przychodzą nam struktury. Są

    to jakby nowe typy danych.

    Używamy strukturę np. w taki sposób:

    Możemy też utworzyć tablicę struktur i korzystać z nich podobnie:

  • C++
  • C++ posiada to co C plus:

    Klasy

    Klasy są rozbudowaną wersją struktur. Zawierają one tzw. metody, które to są niczym innym jak

    funkcjami. Jedyny wyjątek jest taki, że pracują na rzecz klasy, a nie wszystkich zmiennych danego

    typu. Zmienne/metody mogą być też np. ukryte słowem “private:”, zaś słowem “Public:” możemy odwrócić

    sytuacji. Istnieje jeszcze “protected:”, który jest wersją “pośrednią”.

    Szablony

    Co jeśli nie wiemy jakiego typu zmiennych chcemy użyć? W C++ używamy szablony. W czasie pierszego

    użycia funkcji/klasy tworzy on odpowiednią wersje funkcji/klasy. Wystarczy poniższa linijka przed klasą/funkcją, aby tego dokonać:

    Później używamy “nowy typ” jak wbudowane typy języka:

    Podobnie nie? Jedyna zmiana, że klasa musi znać tym przy tworzeniu obiektu. Używamy do tego nawiasu ostrego:

    Na tym zakończę pierwszy wpis o tej tematyce. Następnym razem postaram się przytoczyć elementy innych języków

    Last modified on Czerwiec 18, 2012

    Categories: Języki programowania
    No Comments »

    « | Home | »

    Leave a Reply